Banner

utorok 25. novembra 2014

Moderný reporting – Sylabus

 

Ako som už spomínal v predchádzajúcom článku, je na čase naučiť sa niečo nové. Nasledujúce články pojmem v štýle “learn by repeat” a začnem tým, že nadefinujem jednoduchú case study.

Majme na starosti štatistiky predaja automobiliek Škoda vrámci rôznych regiónov v Českej republike.  Momentálne disponujeme predajnými miestami v nasledujúcich mestách: Brno, Hradec Králové, Liberec, Mladá Boleslav, Olomouc, Pardubice, Plzeň a Praha. Slovíčkom “momentálne” som chcel naznačiť, že tento zoznam sa bude meniť v čase, taktiež ako dealeri, ktorí nám zaisťujú tržby:  Peter, Martin, Roman, Milan, Lukáš, Eva, Martina, Angelika, Natália, Jana, Mária, Alžbeta a Markéta.

Čo nás zaujíma je samozrejme zisk. K nemu okrem tržieb patria náklady, spojené s predajom. Takže potrebujeme priebežne evidovať:

1) Koľko ktorý predajca predal áut v danom regióne, pričom platí, že predajcovia kolujú medzi predajňami.

2) Aké auto predal - každý model má inú cenu/maržu a Škoda auto momentálne disponuje modelmi: Citigo, Fabia, Roomster, Rapid, Yeti, Octavia a ich vlajková loď Superb. Tým pádom je jasné, že sa nám bude lepšie dariť, ak predáme 10 Superb-ov, nadopovaných nie skromnou výbavou oproti 10 Citigo vozíkom, určeným na nákupy a ku kaderníkovi.

3) Náklady spojené s predajom alebo odborne Cost of Sales. Pod nimi si môžeme pre jednoduchosť predstaviť rôzne promo akcie, výstavy v supermarketoch, víkendové dni a iné. Ďalšou súčasťou Cost of Sales zľavy na automobil.

4) Mzdové hodnotenie dealerov spolu s bonusovým systémom, aby boli dostatočne motivovaní predávať a predávať.

Pre jednoduchosť nebudeme uvádzať náklady na výrobu automobilu a ďalšie detaily. Taktiež podotknem, že akékoľvek údaje o predajoch a cenách sú generované v MS Excel a nemajú akýkoľvek súvis s realitou v automotive prostredí.

Začneme tým, že si vytvoríme nasledujúcu schému:

DB_illustration

Inak povedané, nastavíme si proces tak, že predajcovia budú mať k dispozícii Excel súbory, ktoré budú prebežne vypĺňať a k určitému dňu v mesiaci odosielať požadované informácie do databázy. Ako ste si všimli z obrázku, mám tam logá dvoch softwareových riešení pre tvorbu databázy.

Začneme tým, že si ukážeme, ako pripraviť relačnú databázu v MySQL a ako challenge som si zaumienil pripraviť riešenie v MongoDB, ktorá je NoSQL typu.

Takto pripravené  databázy napojíme na prostredie Jaspersoft a ukážeme si, ako pripraviť automatizovaný reporting. 

ETL_illustration

V nasledujúcom článku začneme konštrukciou relačnej databázy v MySQL – Step-by-Step. V prípade dotazov neváhajte kliknúť na facebook Winking smile.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.