Dnes si vážení čitatelia povieme niečo o filtrovaní dát. Táto činnosť je alfou a omegou práce s reportmi. Vo väčšine prípadov je situácia taká, že analytik musí vedieť si dáta exportovať do Excelu, tam ich ošetriť a vymedziť tie potrebné pre prácu. Práve preto budeme mať k dispozícii reálnejší sample file, v ktorom tých hodnôt bude viac.
Ako ste si už určite stihli z obrázka vydedukovať, áno je to tak, budeme
sa celý čas pohybovať v záložke Data a oblasti Sort & Filter.
Ak nasmerujete kurzor na akúkoľvek bunku daného stĺpca a kliknete na Sort A-Z alebo Sort Z-A, usporiada sa Vám celý súbor podľa abecedy (číselnej veľkosti) stĺpca, v ktorom sa nachádza označená bunka (viď video).
V prípade viacnásobného selektovania si môžete kliknúť na
Sort a následne selektovať podľa jednotlivý
ch stĺpcov (premenných). Usporiadajte dáta podľa claim_amount, coverage od najmenších po najväčšie a zároveň podľa income od najvyššieho po najmenšie (viď obrázok). Jednotlivé podmienky pridávate pomocou Add Level a odoberáte pomocou Delete Level.
Musím však poukázať aj na možnosť Advanced.
Na úvod by ste si pri použití tohto filtra mali vytvoriť nový list, v ktorom budete vytvárať jednotlivé Criteria range, teda výberové kritéria. V tomto prípade sa taktiež oplatí pomenovať maticu, z ktorej chcete filtrovať dáta. Sami musíte uznať, že je lepšie v List range napísať jednoducho názov matice insurance, než manuálne označovať oblasť ako napr. A1:S4416. V sample file máte pripravené tri listy pre výstup z Advanced Filter a v liste parametre zase nadefinované jednotlivé kritéria, ktoré som
pomenoval exaktne podľa názvu listu, v ktorom budú výstupy filtrovania (tri listy, tri typy kritérií). Celý postup vypíšem nasledovne:
- Určím si, či chcem filtrovať v základnej matici (Filter the list, in-place) alebo chcem požadované dáta dostať na nový list(Copy to another location). Ja som v sample file vybral možnosť druhú, nakoľko hrať sa v pôvodnej matici môžeme v konečnom dôsledku prostredníctvom už opísaných možností. Poznámka: v prípade selektovania vyfiltrovaných dát na nový list musíte filter spustiť z listu, kde tie dáta chcete mať a taktiež nový list už musí obsahovať nadefinované stĺpce, ktoré chcete mať vyfiltrované.
- Vyberiem List range: teda oblasť, ktorej dáta chcem modifikovať. V tomto odporúčam používať pomenovanie databázy (insurance pred A1:S4416).
- Criteria range: oblasť kritérií, ktorú som v sample file taktiež pre jednoduchosť pomenoval data1, data3 a data3.
- Copy to: používame v prípade, ak filtrujeme dáta na nový list, sem označíme pomenované stĺpce.
Celý tento proces pre náročnosť si môžete pozrieť na nasledujúcom videu:
Nabudúce pokračujeme v bádaní v Exceli a posvietime si na neslávne známe kontingenčné tabuľky a iné podobnosti, ktorými Excel disponuje.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.