Banner

sobota 9. februára 2013

Štyri znalosti, bez ktorých na pohovor z Excel-u nechoďte!

 

Po dlhšom čase, keď v štatistikách hľadania sa relatívne často zobrazujú pojmy ako “Excel na pohovor, Pohovor z Excelu …” som sa rozhodol reagovať a upozorniť na triky, ktoré ovládať, poprípade podotknúť na to, čo musíte ovládať pri práci s dátami.

Otázka teda znie: Na čo sa mám zamerať, aby som nezhorel pri teste z Excel-u?

1) Pohyb po tabuľke! Naučte sa používať klávesové skratky. Každý zamestnávateľ má tendenciu vám podhodiť tabuľku s veľkým počtom riadkov/stĺpcov.

Verte mi, nič neodhalí amatéra lepšie ako keď na pohovore na analytika/controllera scrolluje myškou po tabuľke a kŕčovito označuje stĺpce/riadky pomocou myši.

2) Funkcie: nemusíte vedieť všetky funkcie, stačí ak viete používať tie základné ako: average, sum, sumif, sumifs, vlookup, hlookup, concantenate, if, iferror a to by bolo asi všetko. Čo je avšak najdôležitejšie, naučte sa používať ich kombinácie, tzn. v jednej bunke máte viac funkcií naraz. V prípade ak potrebujete niečo špeciálne, použijete pomocníka alebo si danú funkciu nájdete na internete.

3) Kontingenčné tabuľky: myslím ,že tento nástroj je pre mnohých nočná mora, no je to jeden z najviac užitočných nástrojov v Excel-i a existuje málo analýz, ktoré by ste bez použitia kontingenčnej tabuľky zvládli. Nemusíte robiť zložité výpočty vo vnútri tabuľky, v mnohých prípadoch stačí len vedieť manipulovať s jej samotnou stavbou (čo je v riadkoch a čo v stĺpcoch).

4) Grafy: pre mnohých zbytočne podceňovaná problematika, no málokto vie definovať, aký graf sa hodí na istý typ dát. Nehovorím o použití vedľajších os, ak potrebujete mať v jednom grafe absolútne hodnoty a zároveň percentá alebo podiely

Je samozrejmé, že asi najlepšia príprava na pohovor je skúsenosť samotná. Avšak ak ste študent, ktorý nemal možnosť nadobudnúť takúto prax, je jednoduché sa aspoň pripraviť tak, aby ste test z Excel-u zvládli.

Niektorí skúsenejší užívatelia sa už asi museli vysporadúvať s tým, že Excel štandardne niektoré veci proste nezvládne spracovať alebo mu to dlhšie trvá. V tomto prípade je najvyšší čas siahnuť na VBA (používanie makier), no praktické je následné používanie MS Access.

Vyššie uvedené problematiky som snáď dostatočne pokryl v skôr narodených článkoch, v prípade záujmu som ochotný Vás pripraviť tak, aby ste na pohovore nezhoreli (verím, že ak máte 2-3 dni do pohovoru, tak sa sami na Excel-test sotva pripravíte a prvá pomoc by sa zišla).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.